ImagineCup 2011: Druhé kolo

Oproti prvnímu dni několik rozdílů:

  1. Hodnotil jsem pouze tři týmy (někteří porotci dokonce jen dva), což byla pohoda a kus odpoledne jsem měl i volný.
  2. V prvním kole se podařilo odfiltrovat slabé týmy, takže projekty v druhém kole byly prostě všechny dobré a úkolem poroty bylo vybírat ty nejlepší. V minulém kole se „oddělovalo“, v tomto už se konečně „soutěžilo“.
  3. Český tým v kategorii Software Design „Celebrio“ už dál nepostupuje.


Tým z FITu WickedTeam s hrou Firefighters: Whatever It Takes! postupuje do finále, což není vůbec zajímavé, protože to nemohlo být jinak. Na stáncích jsem si prohlédl ostatní hry v kategorii Windows/XBOX a překvapilo mě, že ostatní hry (na světovém finále!) byly celkem slabé. Kromě jedné s letadýlky, která mě fakt bavila a ta do úplného finále nepostoupila – už nic nechápu. Myslel jsem si, že v kategorii Game Design je těžké jet na finále, ale zjevně není.

Uvědomil jsem si jeden společný rys spousty projektů, které jsem jako soudce shlédl. Pomáhají lidem tak, že je považují za nekompetentní a nezodpovědné a softwarový nástroj jim tak nebo onak vnutí správné chování, dohlédne na ně, nabonzuje je. Studenti považují za samozřejmé, že mobilní telefon má sledovat polohu uživatele, jeho zprávy, hovory, všecko, odesílat to na server, systém se nad tím vším prudce zamyslí, nějak s daty naloží a rozhodne, co je pro uživatele dobré a to mu nějak naposílá, oznámí, vnutí a co člověk dělá špatně a to někomu práskne. Uživatel je objektem systému, subjekt je systém sám, jeho tvůrci, nějaká autorita s božskými právy v systému. Na otázky soukromí a bezpečnosti slyším vždy univerzální odpověď: „Náš systém na ně přece nebude zlý protože my nejsme zlí a celé je to chráněno heslem.“ Projekty ve studentské soutěži jistě mají licenci na nějakou dávku naivity a nedokonalosti. Říkám si ale, jestli to něco nevypovídá o nastavení generace, která zítra bude vytvářet neviditelné systémy, které budou všude kolem nás a budou mít nad všemi námi enormní moc. Určitě vypovídá.

Ale vlastně to není nic nového pod sluncem – automatické dveře ve výtahu (dnes povinné) nejsou automatické, aby člověku zpříjemnily cestu, nebo aby mu usnadnily život, ale protože člověk je nesvéprávný kretén, a je zřejmé, že bez pomoci stroje by strčil prsty, kam nemá. Psychologie výchovy dětí dnes jasně mluví o tom, že rodiče v dobré víře často programují děti pro neúspěch. Věta „pozor, ať to nevyliješ!“ je vlastně ekvivalentní s „myslím si, že to vyliješ,“ protože rozkaz „dávej pozor“ na děti prostě nefunguje a do nějakého věku fungovat nemůže. Jean Liedloffová v knize Koncept kontinua celkem přesvědčivě popisuje, jak se úzkostnou péčí paradoxně dětem sděluje a programuje očekávání selhání a chyby. Ukázka:

Jedna rodina měla doma bazén a považovala ho pro své malé dítě za natolik nebezpečný, že kolem bazénu rodiče vybudovali plot a jeho vrátka byla vždy zamčená. Nebáli se, že by bazén přetekl a dítě pohltil, ale že by do něj dítě mohlo spadnout či skočit.
S nejvyšší pravděpodobností dítě podvědomě rozumělo, když mu rodiče vysvětlovali, proč je kolem bazénu plot a zamčená branka. Pochopilo tak dobře, co se od něj očekává, že jednoho dne, když našlo branku otevřenou, vešlo, spadlo do bazénu a utopilo se.

Co nám podvědomě znovu a znovu vštěpují automatické dveře, turnikety, pan sponka? Věci, se kterými trávíme většinu bdělého času a které prostě musíme akceptovat, protože nemáme na výběr, jestli je cheme mít kolem sebe nebo nechceme, jestli je chceme poslouchat nebo nechceme. Co nám budou vštěpovat zasíťované aplikačky v smartphonech, které budou znát naši polohu? Na jediný stisk tlačítka nám řeknou, do které hospody zajít? Na jediný stisk tlačítka nám řeknou, jak teď můžeme a máme naložit se svým časem? I bez zmáčknutí tlačítka nám řeknou co teď správně máme dělat? Projekty v Imagine Cupu takové v zásadě jsou a tvůrci těch projektů jsou výstižný vzorek tvůrců neviditelných systémů, které nás obklopí v příštích pěti, deseti letech.

Co o tom soudíte? Souhlasíte? Nesouhlasíte? Napište komentář!

Kategorie: Imagine Cup
  • Sledujte na twitteru

  • Přihlásit odběr

  • Kategorie

  • Oblíbené příspěvky

  • Hojně komentované

  • Archiv

    • + 2018 (2)
    • + 2017 (4)
    • + 2016 (6)
    • + 2015 (6)
    • + 2014 (16)
    • + 2013 (30)
    • + 2012 (46)
    • + 2011 (99)
    • + 2010 (19)
    • + 2009 (15)